RTD (Ready To Drink)
آینده ی نوشابه های بدون الکل

قیمت، سهولت، طعم و مزه از مهمترین عوامل تشکیل دهنده ی صنعتی مانند صنعت تولید نوشابه های بدون الکل هستند، مگر نه؟

خیر اشتباه حدس زدید

بر اساس تحقیقات  اخیری که توسط موسسات تحقیقیاتی انجام گرفته است، این عناصر دلایل کافی نیستند. تقاضای محصولات طبیعی، سالم و پایدار توسط مصرف کنندگان افزایش یافته است است.

صنعت تولید نوشابه در تلاش است تا در این بازار رقابتی در برابر فشار فزاینده از سوی جنبش ضد پلاستیک و ضد قند سر خود را بالاتر از آب نگه دارد و غرق نشود. بنابراین آیا قدرت رو به رشد محصولات طبیعی خواهد توانست با روندی معکوس باعث موفقیت این صنعت شود؟

 نوشابه های بدون الکل در حال از دست دادن گازشان هستند.

طبق گزارشات اخیر IBIS World، در طی ۵ سال گذشته صنعت نوشابه با نرخ متوسط سالانه ۱.۷ درصد رشد کرده است. محصولاتی مانند نوشیدنی های انرژی زا رشد مکملی داشته اند اما با کاهش مصرف نوشابه ها، درآمد حاصل از آنها محدود شده است.توجه مصرف کنندگان به وضعیت سلامتی شان باعث متزلزل شدن اوضاع گشته است، تا جایی که تقاضا از محصولات گازدار پر از قند به سوی نوشیدنی های سالم روان شده است( به راحتی می توان گفت مردم استرالیا دیوانه کومبوچا هستند.) با افزایش رقابت بر سر قیمت، برند های شخصی سوپر مارکت ها و کاهش حاشیه سود ، گزینه هایی با ارزش بالا (به ویژه گزینه‌های کم و یا بدون قند) فرصت مناسبی برای درخشش دارند. انتظار می رود در آینده ای نزدیک، نوشیدنی‌های بدون گاز از رقبای گازدار خود پیشی بگیرند. 


روند نوشیدنی‌های غیر الکلی 

چهار محرک اصلی بر تغییر جهت نوشیدنی های غیر الکلی به سوی رویکرد طبیعی و سالم تاثیر گذاشته است:

1. بهبود شرایط و دقت در تغذیه

امروزه بسیاری از مصرف‌کنندگان به جای کاهش کالری مصرفی ، محدود سازی و یا حذف آن، به تراکم مواد مغذی و گنجاندن مواد قوی در زنجیره غذایی خود توجه دارند.

ما با جامعه ی خریداران استرالیایی خود در مورد هیاهوی مواد «طبیعی» صحبت کردیم. بر اساس یافته‌های ما، ۶۱ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که امروزه به جای آنکه به شمارش کالری خود توجه داشته باشند بیشتر تمرکزشان بر روی محتوای مواد مغذی مواد غذایی و نوشیدنی شان است.

2. پیکار با مصرف بیش از حد شکر

جنبش «نه به شکر» تاثیر بزرگی در تصمیمات خریداران داشته است. اگر چه برای شکر در استرالیا مالیات وضع نشده است اما مردم استرالیا بر اساس آگاهی و آموزش فراوانی که در این موارد داشته اند تصمیمات شان را تغییر داده اند.۵۱ درصد از پاسخ دهندگان ما عنوان داشتند که همیشه به دنبال محصولات غذایی و نوشیدنی های بدون قند هستند.

«... این یک فرصت مشخص برای بازیکنان صنعت نوشابه غیر گازدار است تا محصولات کم شکر و یا بدون شکر را وارد بازار استرالیا کنند. یکی دیگر از راه های کلیدی ترغیب مشتریان برای پایبند ماندن به این موضوع، به عهده ی برند CSD است‌ تا با ارائه ی تنوع در طعم و عطر باعث افزایش محصولات کم شکر یا بدون شکر گردد.»

-جنی زگلر _ مشاور فرآوری و نوآوری در مینتل

3. در جستجوی «سلامتی طبیعی»

مصرف کنندگان برای این که بتوانند سلامتی خود را پس از مصرف مواد مصنوعی به دست بیاورند به محصولات طبیعی تر روی آورده اند. نوشیدنی های تخمیر شده، چای های آماده و محصولاتی با شیرین کننده‌های طبیعی همگی باعث کاهش مصرف نوشیدنی های گازدار شده اند.

“مصرف‌کنندگان استرالیایی به سرعت به سمت گزینه‌های سالم می روند. به عنوان مثال در حالی که فروش نوشابه های گازدار در حال کاهش است آمار فروش نوشیدنی های سالم (مثل کامبوچا) در دو سال گذشته با رشد ۷ برابری مواجه شده‌ است”

-نیلسن

4. تمرکز بر پایداری

مصرف‌کنندگان امروزی به یکپارچگی و ارزشهای یک کسب و کار اهمیت زیادی می دهند. آنها خواستار آنند که تاثیر مثبتی بر جهان بگذارند، در نتیجه تصمیمات خود را آگاهانه تر می گیرند.۸۱ درصد از پاسخ دهندگان ما اظهار داشتند که  برندهایی را ترجیح می دهند که در  مورد فرآوری محصولات غذایی و آشامیدنی های خود صادق هستند. امروزه ۶۱ درصد بیشتر از گذشته به برند های بومی و تولیدکنندگان کوچک توجه می شود.

نوآوری جهانی

روند در انگلستان.

بعد از آنچه در استرالیا شاهدش بودیم در انگلستان نیز مالیات شکر تاثیر زیادی بر تصمیم خرید مصرف کنندگان گذاشت. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ فانتا زرو ۴۶ درصد رشد کرد در حالیکه متوسط رشد فانتای کلاسیک ۵ درصد بود. با معرفی نوشیدنی های غیر الکی بدون قند که دارای مزایای عملکردی فراوانی است این صنعت شروع به سازش کرده است. آب معمولی و آب نارگیل به یک معجزه در دنیای فروش تبدیل شدند! مزایایی مانند قلیایی سازی، آبرسانی، پر شدن از الکترولیت و طعم دهنده ها باعث شده اند تا آب بطری درصد عظیمی از فروش نوشیدنی ها را در انگلستان به خود اختصاص دهد.

روال در آمریکا:

در ایالت متحده آمریکا مصرف شخصی نوشیدنی‌های غیر الکلی از سال ۲۰۱۶ رو به کاهش است. با این حال رشد قهوه آماده به ویژه قهوه ی دم کرده ی سرد افزایش یافته است.در آمریکا قهوه دم کرده سرد جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های انرژی زا و یا نوشابه های سنتی است. همچنین این نوع قهوه ها نسبت به قهوه های مخصوص ، ارزان تر هستند.

روال در ژاپن

آیا مایل هستید در مورد آینده صحبت کنید؟ نوشیدنی‌های خالص, جنون فعلی ژاپن است. کشوری که احتمال دارد به نوعی عینک نگریستن به آینده ی نوشیدنی‌های غیر الکلی استرالیایی باشد:

«ژاپن اغلب به محل آزمایش محصولات جدید مشهور است , و به رهبر نوآوری در نوشیدنی‌ها شناخته می شود. اگر می خواهید آینده ی کوکاکولا را بدانید، ژاپن مکانی عالی برای این مقصود است.»

-عصر تبلیغ برای پست ملی

امسال کوکا کولا ورژن نوشابه ی خالص، بی کالری و با مزه ی لیمو را در ژاپن راه اندازی کرد. سانتوری همچنین محصولاتی نظیر نوشیدنی های ماست شفاف و چای شیر را در آن جا می فروشد.

سازگاری با دگرگونی

تمرکز بر  NPD 

اثر این روند رو به رشد در میان مصرف کنندگان، برای این صنعت یک فضای سفید بزرگی مهیا کرده است. به جای به پایین کشیدن قیمت ها و یا تغییر در فرم بسته بندی ها، برند ها می توانند در ایجاد محصولات سازگار با محیط زیست و فزونکاری عملکرد، مانور دهند. 

مصرف کنندگان نشان داده اند که حاضر هستند مبلغ بیشتری را پرداخت کنند اما در جستجوی نوشیدنی های سالم تر و کم شکرتر  هستند.

”آرتی‌دی“ مخفف کلمه انگلیسی “Ready - To - Drink“ و به معنای ”آماده نوشیدن“ می‌باشد.در حالی که رشد تنوع در صنعت RTDها، آب بطری و کامبوچا باعث موفقیت و نوآوری شد، بنظر می رسد جنگ سختی علیه تولید کنندگان نوشابه های گازدار آغاز شده است که نشان می دهد لازم است ما فقط خارج از چارچوب بیاندیشیم. همانطور که ابتکار و طعم های مختلف روح تازه‌ای به شراب‌سیب می بخشد، نوآوری در طعم و عطرهای جدید می تواند همین تاثیر را روی نوشابه های بدون الکل داشته باشد.

موضع گیری کنید.

صنعت معاصر با کاهش اعتماد مشتریان مواجه شده است. این مسئله بیش از پیش اتفاق افتاده است زیرا مردم تا حد زیادی آگاهانه تصمیم می گیرند و آگاهانه خرید می کنند. آنها با توجه به نسبت خاصی از نیازهایشان به نام تجاری، محصولات و فرآیند های شما اعتماد می کنند.اخیرا کوکاکولا و پپسی متعهد شده اند که برای مقابله با اپیدمی چاقی در استرالیا تا هفت سال آینده میزان شکر محصولاتشان را تا بیست درصد کاهش خواهند داد.با نگاهی بزرگتر به کلیت فرایند به جای تمرکز روی یک محصول، بسیاری از تولیدکنندگان اظهاراتی در رابطه با پایداری محصولاتشان داشته اند. برای مثال، یونیلور متعهد شده است که تا دو سال آینده کارخانه های تولیدی خود را با انرژی پاک راه اندازی خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۵ صددرصد بسته بندی هایش پلاستیک های قابل بازیافت خواهند بود.

مصرف کنندگان از این صنعت خواسته‌اند تا پا به این عرصه بگذارد و آنها را در داشتن زندگی سالم کمک کند - چرا موضع گیری نکنیم و ببینیم که چگونه این فرایند بر ادراک و سود تاثیر خواهد گذاشت؟

نگهداری و ذخیره خاویار
مدت زمان ماندگاری خاویار چقدر است؟